ОШ "Никола Тесла", Винча

esdnevniklogo
large Google Classroom
rasporednastave 1
asdad

♥ ОШ "Никола Тесла" Винча ♥

za osmake

logo mpntr.png
1 39 (2)

Бројач посета

2167852

Учење на даљину

ucenje na daljinu

Изградња ОШ „Никола Тесла” у Лештанима

 

20210327 201201

COVID - 19 едукативни материјал

Календар

пон уто сре чет пет суб нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Школску библиотеку треба водити са јасно устројеним програмом. Програм библиотеке треба осмислити имајући у виду далекосежни програм и потребе школе, и он треба да одражава њен дух, дугорочне и краткорочне циљеве као и њену стварност. Један од најважнијих показатеља учинка могу бити  корисно оруђе за праћење и вредновање степена остваривања дугорочних циљева библиотеке.

Показатељи коришћења:

  • Број позајмљивања по члану школске заједнице
  • Укупан број посета библиотеци по члану школске заједнице
  • Број позајмљивања по библиотечкој јединици ((стопа обрта извора)
  • Број позајмљивања по радном сату
  • Референсна питања по члану школске заједнице
  • Употреба компјутера

Показатељи за изворе:

  • Укупан књижни фонд по члану школске заједнице
  • Број расположивих терминала/компјутера по члану школске заједнице

Квалитети и вештине школског библиотекара:

  • Способност да позитивно и без предрасуда комуницира са децом и одраслима
  • Способност сагледавања потреба корисника
  • Способност за сарадњу са појединцима и групама, унутар и изван школске заједнице
  • Познавање и разумевање културне разноликости
  • Познавање теорије и методологије учења
  • Поседовање информационих вештина и коришћења информација
  • Познавање материјала који чине библиотечку колекцију и начина на које им се приступа
  • Познавање књижевности, медија, културе намењених деци
  • Познавање и практична знања у области управљања и маркетинга
  • Познавање и практична знања у области информационих технологија

Читалачки клуб - ментор Бранка Алимпијевић, библиотекар

Прва радионица – децембар 2017.

  • Ученици су се окупили у простору библиотеке, послужили се бомбонама, и започели смо разговор о читању. Ученици су разменили своја читалачка искуства и задивљујуће је колико су упознати са савременом дечијом продукцијом.
  • Након уводног дела, истакла сам афоризам: ЧИТАЈ ДА ПРОЧИТАШ, ЈЕР АКО НЕ ЧИТАШ ПРОЧИТАЋЕ ТЕ. Ученици су размислили и понуђеном афоризму и разменили мишљења: Читањем човек постаје богатији искуством; када човек чита паметан је и може друге прочитати; читање човека чини сигурним у себе; читање је украдено време у скривеном кутку....
  • Разговарали смо о томе где ученици воле да читају: неки у кревету, неки за столом, неко у дворишту, неко под креветом...спомињали су и своје полице за књиге, направљене од делова других предмета...
  • Једна ученица је рекла да воли да илуструје прочитане књиге и да се дописује са једном другарицом о прочитаним књигама. Дописује се класичном поштом.
  • Друга радионица децембар, 2017. Бранка Трифуновић: Ја, Алексија
  • Шта је теби стварно важно? Ученици углавном говорили о својој породици, један ученик је истакао вршњачко дружење, рекао је да су му најважнији другари, затим о школи.
  • Да ли се у роману Ја, Алексија говори о стварно важним стварима? Ученици су дискутовали, нагласили су вршњачко насиље. Та тема их је највише задржала у разговору. Примере омаловажавања, зависти, агресивности из књиге повезивали су са сопственим искуством у школи.  Један од ученика који се сели у Канаду, а често се селио у животу, истакао је њено пресељење из једног града у други и разумео је њена осећања љутње и њену стрепњу како ће се прилагодити и њену борбеност у прилагођавању.
  • Шта стварно можеш да спакујеш када негде кренеш? Оно што је важно остаје у срцу, у сећању, што је одговор на следеће питање: Шта не може да стане у кофере, а заувек се носи са собом?
  • Шта је Алексија оставила, а шта је понела? Понела је оно што је свакодневно, личне ствари, али и личне успомене у срцу.
  • Питала сам ученике да заједно размислимо о реченици: КАД БИ ЧОВЕК БИО СПРЕМАН НА ПРОМЕНЕ, МОЖДА БИ ЛАКШЕ УОЧАВАО ОНО ШТО МОЖЕ.  Ученици су се сложили да је реченица занимљива и подстицајна за размишљање. Коментарисали су да је за промене потребна храброст, одлучност. Када се човек покрене, онда тек види шта може. Уплашен човек стоји у месту, не помера се и не зна шта све може....
  • Ученици су образложили из Алексијине перспективе тврдњу: Какав би ти човек био, да те сви воле? Ако је неко свој, онда мора имати непријатеље, не могу га сви волети, али могу учити од њега; свако треба да се понаша онако како мисли да је исправно; не треба одсупати од свог укуса и приниципа због страха од самоће. Свако треба да буде свој.
  • Ментор је са ученицима поделио свој утисак, прочитао је одломак из књиге: ,,Те ноћи сам донела једну одлуку: кад су ствари већ овакве, искористићу их најбоље што се може. Да створим пустоловину. Да претворим себе у потпуно нову особу. Као књижевног јунака, само још боље. Мама каже да је то глуп, јер не могу постати боља него што већ јесам пошто ме је она лично одсањала и произвела“. ,,У судару жеља и могућности, амбиција и упорности, исплива неколицина блиставих упсеха, али и много зависти, злобе, сујете и разочарења. Волим ту слатку панику, ишчекивање да на огласној табли и школском сајту осване међу првима моје име. Ништа није као успех. Нема ту неких награда, ничег опипљивог, али свака та мала победа је, пре свега, велика победа над самим собом. Кад одабереш да учиш уместо да гледаш неки добар филм, разбијаш главу над задацима уместо да „отпадаш“ са другарицама, решаваш недоумице са неким наставником уместо да слушаш музику са Јујуба. Уосталом, у ово време кад се ,,вуковци“ штанцују као на траци, такмичења су једино чиме можеш да се издвојиш из те свеопште просечности.“
  • За крај, заказали смо следеће виђење. Поделила сам ученицима ручно рађени маркер за странице и поделила сам им флајере, које су неки од њих радили: Нема лека од читања, једноставно постајеш срећнији/а.
  • Ученици су добили пропратни материјал и флајере Издавачке куће КЛЕТ.

 

Трећа радионица – март 2018. Радисав Милић: Кад су се други пут развели моји родитељи

  • Листић који су ученици добили: Ако је Ана одабрала да се бори, а не да цмиздри, шта је оно до чега јој је највише стало? Имаш ли неко своје место и какво је то место? Предлози за рад након читања романа: Напишите кратак текст који ће бити на сајту школе. Направите стрип на основу романа. Делове романа можете поставити на сцену, ако желите, обратите се ментору да то заједнички урадите. И УЖИВАЈТЕ У ЧИТАЊУ!
  • Ученици су коментарисали књугу Кад су се други пут развели моји родитељи. Некима је тема била непривлачна, тужна, а некима се баш свидело како се прича завршила и како се проблем решио. Ментор је истакла да књига има изразито афирмативан став, девојчица гледа на ствари са иронијом, хумором, хиперболисано, али је све је то начин да одбрани себе и да не падне у тугу. Она проблем решава. Ученици су истакли да она не жели да је сажаљевају, већ иде напред. Бори се. ,,Ана не плаче. Она се бори“. Сви у Клубу смо запамтили ову реченицу и истакли је.

 DSCN6383DSCN6386

Перо птице Додо – Мирко Јовановић

  • Милошева тајна: ,,Досада, брацика, то ти је болест! Натерала би те да сама себи одгризеш ногу, само да се нешто деси....елем, ти знаш да ја, онако, пишем помало“.

,,Их...па три твоје песме се већ годину дана шепуре на школским зидним новинама. Не може човек ни да уђе у школу, ни да изађе из ње да се у пролазу не изгребе на трње из оне једне, или да му се на главу сручи пљусак из оне друге. Уписао си се и у оне друге школске зидне новине, у зидну жуту штампу, да тако кажем...Шта, мислио сида нико не зна ко је аутор ремек-дела на зиду над чучавцем у ве-цеу? Како оно иде? Вани се јуначиш, презиреш слбиће, али овде и теби петља попустиће. Па швракопис ти познајем! Онда, у четвртом разреду, на приредби за растанак са учитељицом, играли смо онај твој скеч...Не бих ја то назвао помало писањем, Шекспире!“

,,Но, било како било“, одмахну Милош руком, заруменевши се благо у лицу. ,,Хтео сам да ти кажем да сам се и јуче, тражећи спас од куге зване досада, дохватио мало пера. А кад кажем перо, не изражавам се песнички и не мислим на оловку. Мислим заиста на перо. На ово перо.“

Милош извуче кроз оковратник мајице бело перо које је носио о огрлици и показао га Луки.

,,Ово перо ми је мајка поклонила пред смрт. Није ми рекла одакле јој, већ само а је то перо са крилима додоа и да жели да га имам. Чуо си за додоа?“

,,Мислиш на ону дебељушну птицу из Алисе у земљи чуда?“

,,Баш на ту. У стварности живела је на Маурцијусу, тамо у Индијском океану. Изумрла је убрзо по доласку Европљана, пре неких триста педесет година...перо садржи непресушно црвено мастило, и да све што перо испише том својом, да тако кажемо, крвљу – постаје стварност...

Сви скупа смо дошли до сродних запажања о књизи:

Роман о стваралачким мислима, о прожимању стварности и имагинације, модерна бајка, бајковита поетика, преливање историјских ликова и савремених, вези стваралаштва и болести, о писању које мења свет, о писцу који има разумевање и толеранцију, преплитање сна и јаве...

Стваралачке мисли: оно што Милош пише има антиципаторску улогу, проспективну...,,Пука је срећа да се на томе завршило. Нисам још био свестан колику моћ има ово перо. Нити сам, располажући том моћи, помишљао на мудре речи нашег пријатеља Питера Паркера, алијас Спајдермена, да уз велику моћ иде  и велика одговорност“.

Вероватно у књижевности – поетика црвеним мастилом овог пера могу се и морају исправљати грешке у стварности, али тако да те исправке буду у складу са стварношћу, да не нарушавају њене законе и не изазивају поремећаје и хаос у њој, да оно што се пером унесе у стварност буде не само могуће него и вероватно, уверљиво и природно. Објашњење појма вероватно, могуће...Из сваког лика у причи може се извући и најбоље и најгоре, али не може се извући оно чега у том лику нема и не може бити. Разумеш ли?

  1. ...Онда си се озбиљно огрешио о стварност у водећи у њу капетана Нема и Краљевића Марка. Немој да се извињаваш. Јесам се огрешио. Још како! Јер у стварности Нема уопште не би смело да има, а Марко у стварности не би смео да се појави као јунак из народне песме, већ као што је био у стварности – великаш и турски вазал.
  • Стипу – посебну пажњу смо посветили овом лику
  • Веће – како се решавају проблеми и конфликти: не зло злим, већ гради добро! Важна порука овог романа. ,,Ништа се неће решити осветом, само ће се још више продубити сукоб и изазвати нова насиља  и неправде“. Повезивање свакодневице и историје: ,,Провоцирају нас и понижавају као што је Аустроугарска чинила са Србијом пре сто година“...Добар пример интерполације школског градива у свакодневном говору.

Писац је чаробњак...

  • Калемајдан – Милош је причом извукао своје другове из вира осветничких мисли...
  • Корзо – приче поправљају свет...књиге којим се спасава свет...
  • ЖЕЛЕО БИХ ДА УВЕК БУДЕМ ДЕТЕ И ВАШ ДРУГ
  • Бој између два супротна табора -  Марко Краљевић у својству dues ex machina
  • Марко краљевић по  други пут међу позитивцима
  • Прича о причи: Зато је он Шекспир! Не знам који ме ђаво уопште тера да му постављам сва она питања. Помислиће да сумњам у њега и његов дар и вештину. А ја, напротив, толико већ почињем да верујем у њега као у писца да помишљам како није чаробно перо питце додо којим пише, већ како је баш он чаробњак. Лако је причи да се оствари. Треба умети написати да је тако да буде остварљива – да буде толико вероватна да се мора остварити. Није, значи, чаролија у алату, већ у мајстору. И још за шта он користи своју чаролију! За иправљање неправди, за помоћ слабима и несрећнима, за мирење завађених...притом неће да напише ни словца за себе, да причом помогне и себи барем мало се овајди и он лично. Ех, да је у свету двојица-тројица таквих...мада, ко зна, можда му буде довољна и ова једна, наша, Шекспирчина!
  • Приче писане левом и десном руком стварности – бајке лева и десна страна....... ОВО СУ САМО НЕКА ОД ЗАПАЖАЊА УЧЕНИКА И МЕНТОРА НА РАДИОНИОЦИ ЧИТАЛАЧКОГ КЛУБА
  • Блогерка

    Ученици су са менторком издвојили делове из књиге по сопственом избору и коментарисали их.

    Писаћу онда кад будем имала шта да кажем, па нек се после догађаји сами распореде по важности. Где пише да су месеци важни? Нису чак ни сви дани. Важно је оно што ми се догодило и што је занимљиво за блоговање.

                                                                      *

    Очекивала сам да видим кловна, али нисам. Када се пред крај представе најзад појавио један, помислила сам како то може бити свако. И нашминкане жене, и мушкарци под шеширима, па и ја сама...

                                                                     *

    У породици се током недеље углавном причало о баксузлуку и о томе како човек не може да спречи, али много тога може и како је ипак добро све што се заврши добро.

                                                                   *

    Понекад се прави час и прави тренутак уопште не догоде у исто време...

                                                                      *

    И ето, деси се понекад да се човек ни не помери из кревета, а свашта се издешава...

                                                                        *

    И ту још није крај. Тата је тражио да Ја изађем из собе како би он попричао са својом старијом ћерком. Да је тата и даље ту са нама, не бих имала ништа против што ме тако избацују, ипак је привремено. Сама бих изашла, осетим ја када сам сувишна. Али овако...Та соба је и моја соба, иначе. Па где да одем? У дневну собу, која је и трпезарија, а у ствари, и канцеларија, и коју ће мама чим дође да затрпа туђим рачунима јер ми наше плаћамо на време, или опет у подрум?

    У подрум, изгледа сви мисле да ми је тамо место!

    Не вреди ми ништа, не може слаб на јачег ни, ни...Узела сам Дневник Ане Франк и изашла из собе. Нећу данас ни да учим ни да пишем блог!

    Мама ме је затекла како плачем у подруму. А нисам плакала ни због маме, ни због тате, ни због родитељске собе која је сада само мамина, ни због мобилног.

    Плакала сам због књиге...

    Идем да спавам...

                                                             *

    Тата каже да се само слабићи подсмевају туђим манама и да немају везе са животом, а са мозгом још мање....

    По подне смо тетка, сестра и ја биле на сладоледу. Маму је болела глава, па је остала код куће, да прилегне.

    Тетка је рекла да се она тако радује. Разни људи се радују на различите начине.

                                                                  *

    Оно што нам свима недостаје јесте добра КОМУНИКАЦИЈА.

                                                                    *

    Види, није свако одрастање старење. Ако наставиш да сањаш, увек ће те звати дететом, али баш те брига... али најважније је да задржиш своје снове и запамтиш како су они једини лек против маторог одрастања...

  • Необични ђаци: Ученица Јована Млађеновић изложила је свој књижвено-уметнички поглед на овај роман и свој емотивни став према школском животу у њему. Издвојила је две приче које је причитала: ,,Из бајке међу људе. Живела принцеза у бајци. Једног дана изађе она из бајке и право међу људе. Кад зачу шта све они говоре, побеже назад. Претвори се у аждају, па опет међу људе. А они говоре ли говоре, надвикују се, још једни друге у току говора за гуше хватају. То аждају страшно расрди. Крете да прождире сваког ко отвори уста, а не зна шта ће казати. У бајку се вратила после дуго времена. Претвори се у принцезу, па опет међу људе. А они, паметнице људске пре сваке изговорене речи промишљаше шта ће из тих речи проистећи..." ,,Људићи. На планети Марсилијум постоји град Бубилијум. Тамо живе људићи. Нису већи од малог прста. Код њих не постоје школе. Они немају никакве обавезе. Не морају ни о чему да размишљају. По цео дан играју игру коју им је одавно показао лутајући Марсовац, све док их стари намрштени људескера не стрпа у џак и баци у провалију. Он их увек сачкека на истом месту. Такво стање траје миленијумима...

  • DSC09845DSC098471Читалачки клуб 2018/19.
  • DSCN7202DSCN7203DSCN7204DSCN7205

knjiga 

Књига је....

Књига је срце које куца само у грудима другог – Ребека Солнит

Књиге су начин на који можемо стећи надљудске моћи – Галилеј

Књиге су секира за смрзнуто море у нама – Кафка

Читање је доказ да су људска бића способна за магију – Карл Саган

Читање је начин да променимо нашу судбину – Џејмс Болдвин

Књига јаче греје него гуњ, то је од топлине угашених звезда - Драган Великић

Књига је човеков најбољи друг - народна изрека

 

RUŽA

Културно-образовна делатност библиотеке у првом полугодишту 2017/18. године

Прошле године у библиотеку је доспело доста књига, па су библиотекари били ангажовани око библиотечке обраде књига. Ове године, иако пристижу књиге, библиотекар се потрудио заједно са стручним сарадницима и колегама, да библиотеку више отвори за ученике. Циљ је да ученици више времена проводе у простору библиотеке, да тамо истражују, читају, учествују у радионицама, трибинама, клубовима....једноставно да се стваралачки друже и да на квалитетан начин проводе своје време. Библиотека је место где су ученици позвани да естетски уживају, да искусе задовољство сазнавања нових информација, да воде дијалог. Прваци су имали ове године прилике да у библиотеци слушају бајку Коњић Грбоњић, а предшколци Јежеву кућицу. Библиотекар је на иницијативу психолога Мирјане Стаменковић покренула Читалачки клуб, а по препоруци и програму Издавачке куће Клет, па ученици имају прилике да износе своја мишљења, размењују читалачка искуства и спознају радост и испуњење које доноси читање, писање и креативни рад. Библиотекар је у сарадњи са колегама, професорима српског језика и професорима разредне наставе, организовала мултимедијалне и интердисциплинарне часове у свечаној сали:
Вила зида град (5. разред)- Ова лирска песма увек изнова фасцинира библиотекара и сваке године обрада ове песме је другачија, богатсво анализе је у вишезначности и могућности за компаративни приступ. Ове године осим презентације ,,Космос у недрима песме" (Креативна школа, база примера добре праксе 2010/11. српски језик), коју су ученици имали прилике да погледају и коментаришу, направили смо својеврсни  митолошки речник или речник симбола народног стваралаштва. Наиме, извукли смо појмове из песме од а до ш, али и појмове од а до ш који су у тематској и мотивској вези са песмом. Ученици увек имају коментар: Ко би рекао да овако кратка песма може бити тако богата и занимљива. Симболика града, грађевине (градови на јелењим роговима, чардак ни на небу ни на земљи...), прича о вилама: русалкама, облакињама, горјанкама, сиренама, мотив такмичења муње и грома, мушког и женског и поређење са песмом ,,Наджњева се момак и девојка" код ученика изазивају стваралачку љубопитљивост и жељу за истраживањем. 

Чардак ни на небу ни на земљи (3. разред)- У обради ове бајке, акценат је био на змају рањивог срца. Ученици су добили задатке у групама: Аждаја, Ала и Змај. У библиотеци смо разговарали о овим фантастичним створењима. Змај је био најинтересантнији, па је један ученик рекао да је овај змај из бајке романтичан. Причали смо о змају у старим бајкама и књижевностима као људождеру, затим постаје ,,крадљивац" принцеза жељан љубави, потом у народним песмама јунаци су змајевити, у роману ,,Прича без краја" змај је помоћник веран и добар као куче, у игрицама змај је попут кућног љубимца, у нашем народу када кажемо да је неко као змај, то има позитивно значење. Причу о змају завршавамо казивањем стихова Љубивоја Ршумовића ,,БИло је пролеће, месец мај..."Један ученик је рекао да му змај личи на глумца који пролази кроз различите улоге, гледамо инсерт из филма ,,,Прича без краја"...Змај је везан за сунце, ватру, он бљује ватру. Ала је прождрљива, Аждаја живи у води и отима, она има више глава. Обрадом ове бајке смо разграничили појмове, што отвара простор за анализу бајке ,,Аждаја и царев син", у којој аждаја поробљава људе и влада светом. Друга група је имала задатак да исприча и демонстрира све што зна о коњима: Ђогат, Вранац, Кулаш из бајке, као и о коњима: пегазу, једнорогу, коњићу грбоњићу...Трећа група је причала о златној коки, четврта о Чардаку. 

О. Вајлд: Себични џин (3. разред)- ,,Џин може трамвај да подигне/џин може ласту у лету да стигне/џин може седам мора да испије/џин може чвргом кита да убије/џин може земљи да измени лице/али не може својом грубом руком/да убере стручак љубичице. Ова песма може се читати као уводни део часа за обраду бајке ,,Биберче". Ова бајка пружа могућности за разговор о грађанским вредностима и хришћанским врлинама. Бајке говоре о чудесним преображајима, какав је и преображај себичног џина у доброг џина. Као визуелну илустрацију гледали смо одломак из филма ,,Велики добри џин". 

 

У току новогодишњих празника и Божића библиотека је била свечано уређена. Ученици су поклањали библиотеци своје радове. Ученици су испунили ентеријер библиотеке тако што су направили пано посвећен Иви Андрићу и заједно са библиотекарком, исписали су Манифест школске библиотеке и правила понашања у библиотеци. Договорили смо се да следеће године организујемо малу школу калиграфије. 

Друго полугодиште:

Библиотекар Бранка Алимпијевић наставила је циклус угледних часова Бајке у васпитању и образовању у циљу промовисања и актуализовања бајке, као и стварања читалачких навика и естетског доживљаја. Ученици су радили истраживачке радове на задате теме (Седефна ружа: Мотив руже у бајкама Мали принц, Лепотица и звер, Успавана лепотица, Седефна ружа. Ученици су имали прилике да виде презентацију коју је направила библиотекарка.,,Седефна ружа" је бајка у којој се могу уочити карактеристике уметничке бајке. У класичним бајкама труд, борба, освајање царства приказано је кроз борбу са алама, аждајама, змајевима, вештицама. У уметничким бајкама описано је кроз јачину жеље и чежње, кроз описе интензитета осећања, кроз ступњевити опис како нека жеља сазрева. Унутрашње препреке су најчешће приказане кроз убедљивост и сугестивност речи, савета старијих који не разумеју борбу за нешто ново. Ликови Гроздане Олујић су деца отргнута од свог јата које се уседело, које је статично, охлађено и скамењено. Ликови су персонификовани што оживљава богат свет бајке. Грозданино стваралаштво би се могло назвати УМЕТНИЧКО СТВАРАЊЕ СВЕТА. Наука нам на научни начин објашњава како настаје дуга, како настаје шкољка, белутак, а уметност нам то изражава на уметничко естетски начин, за који је потребна машта, имагинација и стваралачко размишљање. Зато је уметност лепа и зато бајке Гроздане Олујић дугу називају ,,Небеском реком", а шкољку ,,Седефном ружом". Ученици су у уводном делу часа на стикерима исписали своје жеље, а на крају часа смо стикере ставили на хамер. Интересантна је разноликост жеља, унутрашњих и спољашњих. ( Да будем срећна, здрава, да будем јутјубер, певачица...)

 

 Читали смо Царево ново одело у библиотеци, а  ученици су имали задатке новинара и  својим наставницима су постављали питања које се односе на њихов однос према деци, на њихово одрастање и дали су им задатке на тему: Дете у мени, Где је нестао дечак из Андерсенове бајке,  а радове су читали наставници након недељу дана у библиотеци. Ево неких одломака: ,,Иако сам одрасла, имам преко четрдесет година, дете у мени је и даље радознало, радосно, оно се пита, чуди, усхићује, радује се првом снегу, мирису липа, морским таласима...Волим да се играм. Не баш као дете, али док разговарам са вама, док слушам ваша размишљања, док се спремам за час са вама, живот ми је као једна уметничка игра..." ,,Дете у мени увек жели, да се игра, пева, дружи, да нас љубав служи..." За ученике и наставнике ово је било драгоцено искуство.  

 

Биберче је обрађен мултимедијално уз делове из филмова и анимираних филмова: Чарли Чаплин, Давид и Голијат.Увод у час је питање о интересовањима за ликове Тома и Џерија, Брзог Гонзалеза и Патка Даче...Да ли у бајкама, причама, цртаним филмовима у животу, побеђују џинови, снагатори својим мишићима,  или је потребна воља, мотив, љубав, напор да се нешто постигне. Да би неко био херој, да ли је потребна искључиво снага или мудрост, доброта, добронамерност...Да ли је важно бити херој, супер херој, или бити само супер по сваку цену....Биберче је словенска бајка, а у западним бајкама постији лик сличан Биберчету, али не тако нестваран и неодољив као Биберче. Ученици погађају да је то Палчић. У бајкама је често зрно песка, мака, бибера врло важно и има значајну улогу у току приче. У ,,Василиси Премудрој" од зрна мака све почиње, у ,,Снежној краљици" од зрна поломљеног огледала, у ,,Трновој ружици" од зрна бисера.....Разговарамо о задатку који отац даје својој кћери, да чува златне јабуке од але. Родитељска педагогија у бајкама је сурова, али она увек нађе решење. У овој бајци су битни снови и молитва као јака духовна снага. Порука бајке се може изразити кроз пословице: У лажи су кратке ноге, Ум царује снага кладе ваља. Ученици имају задатак да напишу састав на тему: МОЈ САН. 

Пушкин: Бајка о рибару и рибици - ученици су се опробали у адаптацији текста и глуми. 

БИБЛИОТЕКА је нешто попут алтернативне учионице где се развија естетско васпитање ученика, у другачијим условима и другачијој организацији. Битан је процес истраживања и припреме за часове, што ученике богати емотивно и естетски и осамостаљује их за рад. У њој се негује својеврсна образовна естетика која подстиче ученике да стваралачки размишљају, повезују мотиве, откривају симболе, уочавају лепоту књижевне речи, а бајке то омогућавају.

Бајке: Бајковита прича увек поставља циљ и главни актер бајке увек стиже до циља, али не лако, већ са напором, кроз борбу и у љубави. Ова књижевна врста обраћа се детету у човеку, односно, развојном, радозналом, маштовитом човеку који жели да учи и да се развија. Бајке нас уче учењу као ступњевитом процесу, циљеви су јасни, а да би се дошло до циља потребан је временски ритам, постојаност и храброст. Јунаци из бајке увек проналазе своје краљевство и у бајци се ништа не добија преко реда. Зло само привремено тријумфује, а затим се растопи као да га није било. Бајке су у својој древној мудрости актуелне и из њих се може увек учити. Бајка нас учи како да учимо, како да напредујемо, како да постављамо циљеве, који су критеријуми постављања циљева. У бајкама је све аналитички разложено кроз нестварну причу. Из бујности маште, стоји чврста структура аналитичког проседеа. Када човек преиспитује себе и развија самоспознају, он је творац своје личне бајке.  

У оквиру библиотеке обележен је Дан матерњег језика и Светски дан књиге. Реализовали смо вршњачко, међушколско дружење са школом ОШ ,,Свети Сава" из Врчина, када смо одржали последњу радионицу Читалачког клуба и разговарали о читалачким искуствима. Прваци су у библиотеци имали упознавање са дечјим песништвом Јована Јовановића Змаја. То је заправо њихова прва лектира. Ученици су рецитовали песме, читали, слушали аудио снимке и сви смо заједно певали песме компоноване по Змајевим стиховима. Ученицима другог разреда библиотекарка је читала књигу ,,Хоћу кући" Јасминке Петровић. Они су илустровали детаље из књиге. Неким одељењима првака библиотекарка је читала књигу ,,Од читања се расте". 

Библиотекар је у оквиру својих ангажовања културне делатности школе, ажурирала сајт, пратила догађаје, давала предлоге за нове. Такође је активно учествовала као сарадник Школског листа Винчанско писмо и аутор је текстова: Актуелност бајки, Љубав у бајкама и Додир речи. Отворила је facebook profil / Vinca biblioteka и facebook stranicu /Biblioteka Tesla. Ове године није организован излет ван школе у Народну библиотеку и СКЗ како је планирано из техничких разлога. Ученици су вредно радили у библиотеци и фотографисали свој рад. Фотографије смо послали на конкурс Разгледница из библиотеке, ДРуштва школских библиотекара Србије и освојили треће место. Библиотекар је предложио Већу да сваки добронамерни читалац књига и корисник библиотеке поклони једну књигу библиотеци у оквиру акције EX LIBRI. Два општинска актива библиотекара одржана су у нашој библиотеци. 


Бранка Алимпијевић


библиотекар

Наша школска библиотека стално се обнавља и доста се ради на њеном ентеријеру као и фонду књига....

Школска 2017/18. 

 20. новембар – СВЕТСКИ ДАН ДЕТЕТА 

Светски дан детета обележили смо учешћем на седници Савеза Ученичких парламената у Народној скупштини Републике Србије. Представници наше школе били су : Валентина Петковић и Андреј Бакић Грчак у пратњи координаторке рада УП Дивне Милошевић.

Скуп је организован као Дечија седница на којој су деца постављала питања државним функционерима и посланицима на тему насиља у школама као и друштву уопште и начинима решавања овог, актуелног, проблема.

 Иницијативу је  спровела  организација „Пријатељи деце Србије“ као део процеса развоја националног стратешког оквира за превенцију и заштиту деце од насиља. То  је саставни део пројекта „Заштита деце од насиља и промоција социјалне инклузије деце са сметњама у развоју у земљама Западног Балкана и Турској“, који финансира Европска унија а која се спроводи у сарадњи са Министарством за рад, запошљавање и социјална питања, Министарством здравља, Министарством просвете, науке и технолошког развоја и УНИЦЕФ – ом.

Деца су тога дана, представницима Владе Републике Србије, министру рада Зорану Ђорђевићу,  министарки без портфеља Славици Ђукић – Дејановић, Весни Недељковић, помоћници министра  за основно образовање,  Владимиру Ребићу, директору полиције, директору УНИЦЕФ-а за Србију (Michel Saint Lot), исказала своје мишљење о томе како виде проблем насиља и дала предлоге како оно може да се спречи.

Министар Ђорђевић апеловао је да се насиље мора прекинути одмах, министарка  Ђукић - Дејановић дала је обећање да ће држава са своје стране учинити све да се стане на пут нарастајућем насиљу.  а госп. Michel Saint Lot да ће УНИЦЕФ у сарадњи са надлежним институцијама наставити да се још снажније бори против насиља у друштву.

На седници су изнети статистички подаци о понашању деце у слуцајевима насиља. Тако нпр. 53.3% деце не би пријавило насиље полицији у случају да присуствују самом чину иако полицију виде као врло значајног актера у спречавању насиља. Затим, 36.7% деце у случају да су жртве насиља сами решавају проблем док преко 50% посто то и пријављује надлежнима. Деца и даље виде родитеље одн. чланове својих породица као најважније актере у заштити од насиља.

Као закључак седнице, односно  активности и поступке којима бисмо сви ми могли да утичемо на смањење насиља, деца су изнела следеће :

-         организовати више радионица и обука за децу, родитеље и наставнике;

-         оснаживати децу да пријављују насиље ( родитељима, полицији, наставницима, запосленим у школама и другим особама од поверења);

-         важно је да полиција, запослени у школама, родитељи и други одрасли брзо и исправно реагују када неко дете пријави насиље;

-         одрасли треба да ураде све што могу како би се деца у школама, кућном окружењу, као и свим местима где бораве, осећала сигурно и безбедно;

-         важно је да сви они који виде или препознају ситуацију насиља реагују на адекватан начин.

-         Осим тога, потребно је да се сви више слушамо, уважавамо и разговарамо међусобно; да се информишемо о насиљу –  правимо информативне видео снимке, постере, промотивни материјал, омогућимо пуни активизам деце кроз заједничке подухвате и активно учешће; спречавање дигиталног насиља – да не кориостимо мобилне телефоне у школи, пријављујемо насиље на интернету, водимо рачуна о томе шта постављамо на друштвене мреже, итд.

20171120 150916

 

                                                            Д. Милошевић